web analytics

Nederlandse consument doet de boodschappen steeds vaker online

Dat consumenten steeds vaker online winkelen, is een bekend gegeven. Vooral voor kleding en sportartikelen, alsmede elektronica. Opvallend is wel dat er ook steeds vaker voor levensmiddelen en cosmetica geshopt wordt. In 2017 kocht al meer dan 25% van de Nederlandse consumenten levensmiddelen via het internet. Een flinke stijging, gezien dit aantal in 2016 nog 19% was. Dit blijkt uit de recent gepubliceerde cijfers van het CBS.

Desondanks blijven kleding en sportartikelen (52%), reizen en accommodaties (48%) en kaarten voor evenementen (45%) de populairste online aankopen. Hierna volgen huishoudelijke goederen en apparaten (34,9%), boeken, tijdschriften en kranten (29,6%) en hard- en software (28,9%). Ondanks de stijging volgt hierna pas de categorie levensmiddelen en cosmetica met 26,1%. Telefoon- en internetabonnementen (23,2%), films en muziek (16,4%), digitale studiematerialen (12,2%) en medicijnen (8,3%) sluiten de rij.

Daarnaast nam de aankoopfrequentie toe. Bijna een kwart van de consumenten kocht, zo bleek uit de analyse, de afgelopen drie maanden zo’n drie tot vijf maal via het internet. Ook geeft de consument meer geld uit. Het vaakst wordt er voor 100 tot 500 euro aankopen gedaan. In 2016 viel nog 23% van de online aankopen in deze categorie; dit jaar was dat al 25%.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *